Maandag 22 januari startte de eerste van een reeks van workshops ‘Regionaal produceren, van idee tot actieplan’ in de Liemers. Organisatie is in handen van Heidi Uenk van Projecten LTO Noord. Steeds meer consumenten willen pure en verse producten van dichtbij. Bij boeren en tuinders groeit de interesse in de regionale afzetmarkt. Maar hoe breng je jouw idee voor een nieuw product op deze markt? Met deze en andere vragen gaan twaalf agrarische ondernemers uit de Liemers de komende vijf maanden aan de slag.

Workshopleider René Scheepers (Wakker Boer) wist binnen een mum van tijd de vaart erin te krijgen. De deelnemers presenteerden hun productidee aan elkaar door middel van een korte pitch. Met prikkelende vragen als ‘waar liggen je talenten’ en ‘mijn terugkerend leerpunt als ondernemer’ gaf men elkaar feedback.

Jeroen Stuyt van de Dijkhoeve is een van de deelnemers en houdt runderen en varkens in Herwen. “Ik heb prachtig en lekker vlees dat ik rechtstreeks aan de consument verkoop. Dit gaat redelijk goed, maar dit moet uiteindelijk meer bekendheid krijgen. Zo wil ik mijn bedrijf voor de toekomst sterker maken en mijn filosofie over het houden van varkens blijven uitdragen. Ik verwacht dat de workshopreeks mij hier een stap verder in brengt. De opdrachten in de eerste workshop zette mij al goed aan het nadenken. Het is me vooral duidelijk geworden hoe belangrijk het is iets te doen waar je goed in bent en plezier aan beleeft. En om de samenwerking te zoeken met anderen bij dingen waar je minder goed in bent.”

Ook werd gekeken naar hoe het Liemers landschap onderdeel van je productverhaal kan zijn. Hiervoor presenteerde Eet je Uitzicht een streekverhaal. Eén van de conclusies die de deelnemers trokken, was dat de Liemers een grote variatie kent in ondergrond en landschappen. En die variatie biedt de mogelijkheid tot een grote variatie aan producten in de boodschappenmand! Ze waren het erover eens dat dit kansen biedt om de consument in de Liemers en daarbuiten aan hun te binden.

Het Rijksinstituut voor Cultuurhistorisch erfgoed maakt mogelijk dat Eet je Uitzicht met twee producenten het productverhaal in relatie tot het streekverhaal kan gaan uitdiepen. Er waren zo al vier producenten die hier wel oren naar hadden. We kunnen dus vooruit!